Flip de Leeuw van Jachthaven Brouwershaven: ‘i-Marina wordt naar eigen wens ingericht’ - Blogs

Door: Roos Bähr | Geplaats: 17-12-2020 om 08:42 | PDF : Flip de Leeuw van Jachthaven Brouwershaven: ‘i-Marina wordt naar eigen wens ingericht’
Flip de Leeuw van Jachthaven Brouwershaven: ‘i-Marina wordt naar eigen wens ingericht’Flip de Leeuw, havenmeester in Brouwershaven, is altijd druk. Veel in- en uitgaand vaarverkeer zijn aan de orde van de dag. Een helder en goedwerkend systeem dat alles overzichtelijk in kaart brengt is dus erg belangrijk.

Voor Flip op zijn post kroop in Brouwershaven, was hij eerst 27 jaar werkzaam als havenmeester in Zierikzee. ‘In 2017 ben ik hierheen verkast. Het is de beste wissel die ik heb kunnen doen. De uitwisseling kwam onverwacht, maar ik greep hem met beide handen aan. Ik heb het hier enorm naar m’n zin. Ik kom uit een echte watersportfamilie. Mijn zoon, zus en neven varen ook allemaal. Zelf heb ik momenteel geen boot want op de momenten dat ik wil varen, ben ik aan het werk.’

Op maat gemaakt
In Brouwershavenwordt gewerkt met het softwaresysteem van i-Marina. ‘En dat bevalt ons enorm goed. Het is erg prettig dat Volker zelf ook als havenmeester heeft gewerkt. Hij weet van de hoed en de rand, begrijpt waar we behoefte aan hebben en snapt wat makkelijk werkt. Daarnaast is hij altijd in voor oplossingen en de lijntjes zijn heel kort. Dat maakt het allemaal tot een heel prettig systeem. Ik heb i-Marina al aan meerdere havens aanbevolen en de havenmeesters de mogelijkheid geboden om bij ons te komen kijken hoe het programma werkt. Het jachthavenbeheersysteem is heel gebruiksvriendelijk en wordt naar de eigen wensen van de haven aangepast. Het is heel mooi dat het op maat gemaakt wordt.’

Ook in Zierikzee werkte Flip met i-Marina. ‘De reden dat we daar in 2013 zijn overgestapt op dit programma is dat het vorige een beetje te vrijblijvend was. In Zierikzee gingen we met tablets en een portable printertje de steigers op om betalingen te voldoen. Hier in Brouwershaven rekenen we alles op het havenkantoor af. Ook omdat we bijvoorbeeld betalingen in orde maken voor een week- of jaarkaart voor de Grevelingen of voor het gebruik van de trailerhelling. Laatst hadden we eens problemen met de computer. Toen was er niks aan de hand, want ik werkte gewoon verder via mijn telefoon.’

Het reilen en zeilen
In de haven aan de Grevelingen is het altijd druk. ‘We beschikken over 385 boxen en een passantensteiger van 160 meter. Het is zaak om het reilen en zeilen van de haven goed bij te houden. Als een vaste ligger de box verlaat, voeren we dat in i-Marina in. Soms zijn er weleens veertig boxen leeg. Die informatie kunnen we nu veel beter inzichtelijk maken. Aan de hand van de vertreklijst weten we precies hoe de vlag erbij hangt. Op die manier kunnen we snel een passant een ligplaats toewijzen. Iedereen die hier via de openstaande sluis binnen wil varen, roepen we via de marifoon aan. Het is altijd een drukke business. We zijn met zes dingen tegelijk bezig. Mijn collega’s zijn net als ik bedreven met i-Marina en daar zijn we erg blij mee.’

Jachthaven Brouwershaven

De haven van Brouwershaven
Menno van Jachthaven Uitgeest – ‘Eindelijk konden we de server weggooien’ - 23-10-2020
Ed van W.S.V. Goeree - ‘Het is heel prettig dat het systeem doet wat het belooft.’ - 06-11-2020